Inne tureckie inspiracje

Muzyka

Nigdy nie byłam znawczynią muzyki i nie mam szczególnie wysublimowanego smaku w tej kwestii, z czystym sumieniem jednak mogę polecić album „İlk Şarkılar”. Zrealizował go Fazıl Say, a moje ulubione utwory to İnsan İnsan, Dört mevsim, Sordum Sarı Çideme oraz Akılla Bir Konuşmam Oldu.

Są wspaniałe. Język turecki, którego jestem fanką, w śpiewie brzmi jeszcze lepiej. Na dowód polecam jeszcze jedną piosenkę: Yani (autor: Fırat Tanış).

Film

Niestety nie oglądałam zbyt wielu filmów tureckich. Wielkie wrażenie wywarł na mnie „Zimowy sen” z 2014 roku. Film nie każdemu się spodoba: jest długi, dzieje się w dużej mierze w rozmowach o wymiarze filozoficznym, a na pewno egzystencjalnym, nie daje (wulgarnej) satysfakcji, a porusza w sposób, w który być może nie chcemy być poruszani, czyli prowokuje nas do sięgnięcia w głąb siebie i przyjrzenia się własnej małości, samotności, a może nawet odczucia rozczarowania sobą i fasadowością naszego życia. „Akcja” filmu (jeśli można o takowej mówić) toczy się wśród surowego, zimowego krajobrazu Kapadocji.

Leave a Reply

